Affiliatemarknadsföring handlar i grund och botten om att man får betalt för att någon typ av prestation sker på en sida. Idén med denna typ av marknadsföring dök upp ganska fort efter att internet lanserades. Genom att använda affiliatemarknadsföring så kan en annonsör sprida sitt budskap till rätt målgrupp och för en proportionellt låg kostnad så kan ett företag samarbeta med flera tusentals webbplatser. Ingen extra tid behövs läggas ut på att administrera dessa webbplatser utan detta ansvar ligger hos sambetspartner, affiliaten. Detta är vanligt bland annat inom casinobranschen, till exempel på en sida som casinobrawl.se. Ett annat exempel på affiliatemarknadsföring är när en flygresearrangör betalar för varje bokning som görs online från en reseguide

affiliatemarknadsföring

Det finns olika nätverk som hjälper till att föra samman annonsörer med olika affiliates. Dessa företag tar betalt för sina tjänster, vanligtvis en procentandel på vad som betalas. En del tar också ut en speciell startavgift och kan ha andra fasta avgifter. Tradedoubler, Wordon och Zanox är exempel på dessa affiliatenätverk. Idag så hjälper affiliates många personer att tjäna ganska stora penger från e-butiker och olika annonsplatser ute på nätet. Att ta hjälp av en affiliate för att nå ut med sina tjänster och produkter, och sedan betala för resultatet, är något som båda parterna tjänar på. En annan positiv aspekt med marknadsföringen är att det är lätt att mäta resultaten och att skapa en budget. Affiliatenätverk erbjuder ofta paket med en bestämd budget.

Affiliatemarknadsföring fungerar genom att en annonskod i HTML-format placerar på en webbsida. Varje annons har en speciell kod och när en konsument klickar på koden så sparas en cookie som talar om vilken sida besökaren har klickat in sig ifrån. Betalar annonsören för varje försäljning så utgår provision endast då köpet sker. Man kan även få betalt per klick, lead eller för att visa en annons. Affiliatemarknadsföring och sökordsoptimering hänger ihop och affiliates är ofta bra på att använda sökordsoptimering. Även om detta låter bra, så kan det även vara en risk att affiliaten blir en parasit som fångar in kunder som redan har bestämt sig för att handla av dig. En lite för skicklig affiliate kan således äta av din marginal.